مشاوره تغذیه کودکان

لزوم انجام مشاوره تغذیه:

امروزه با وجود شرایط زندگی ماشینی ، کم تحرکی و استفاده بی رویه از غذاهای آماده که حاوی میزان کالری بالا و مواد مغذی پایینی هستند،بروز اختلالات مرتبط با رفتارهای تغذیه ای غلط رو به افزایش است.در این راستا می توان به افزایش بروز بیماریهای التهابی روده ،چاقی و سندرم متابولیک درسنین پایین کودکی اشاره کرد .

در مقابل ناامنی غذایی که شامل دسترسی محدود به غذای کافی و سالم می باشد با وجود تحریم های اقتصادی صورت گرفته منجر به استفاده بیشتر خانواده به غذاهای ارزان تر و پر کالری مثل مواد قندی شده که بروز بیماریهایی ازجمله سوءتغذیه را در این گروه افزایش داده ا ست.

از آنجاییکه دوران کودکی مهمترین مرحله رشدی محسوب می شود و هر گونه کمبود مواد مغذی صدمات جبران ناپذیری در رشد و تکامل کودکان در آینده خواهد گذاشت ،پیشگیری و درمان کمبودهای تغذیه ای مرتبط با اختلالات رشد بایستی هر چه سریعتر شناسایی و درمان شود.

از سمت دیگر بسیاری از بیماریهای خاص، بالاخص در دوران کودکی بروز می کنند که تغذیه جزء اصلی درمان آنها محسوب می شود .در این زمینه می توان به بیماریهای متابولیک از جمله گالاکتوزمی ،تیروزینمی،اختلالات ذخیره گلیکوژن اشاره کرد همچنین اختلالات سوءجذب شامل سوء جذب گلوکز گالاکتوز ،سلیاک وسندرم روده کوتاه. واختلالات سوءهضم از جمله سیستیک فیبروزیس نیازمند مشاوره تغذیه از ابتدای تشخیص بیماری می باشند.

سایر بیماریهای گوارشی از جمله یبوست ،اسهال ،ریفلاکس و انواع آلرژی های غذایی در کنار درمان های دارویی ،نیازمند درمان های تغذیه می باشند.

به همین دلیل اصلاح رژیم غذایی و سبک زندگی سالم از ابتدای تولد امری لازم و ضروری است. این روش در پیشگیری از بروز این بیماریها و یا کاهش روند پیشرفت آنها نقش بسزایی دارد.

اهداف مشاوره تغذیه:

مشاوره تغذیه یک ارتباط دو طرفه بین مراجعین و پزشک متخصص تغذیه است که درآن پزشک بعد از معاینه وبررسی وضعیت رشدی کودک با اندازه گیری وزن و قد و همچنین سوالاتی در خصوص دریافتهای غذایی او ،وضعیت تغذیه ای کودک را ارزیابی کرده و اقدامات لازم را در این زمینه انجام می دهد.این اقدامات شامل موارد زیر است:

-آگاهی بیمار ازشرایط فعلی روند تغذیه ای خود و تاثیر آن بر سلامتی اش

-اصلاح رژیم غذایی و سبک زندگی بیمار با دادن توصیه های تغذیه ای ،لزوم و نحوه انجام فعالیت فیزیکی ودادن رژیم غذایی متناسب با شرایط بیمار با محاسبه کالری ، ریز مغذیها و نوع ماده غذایی مورد نیاز

-اصلاح نگرش ها و عادات غذایی غلط

لازم به ذکر است که مهم ترین نکته در انجام مشاوره تغذیه ،مراجعه به فردی با صلاحیت علمی کافی و با تجربه در این زمینه خواهد بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *